La diferència ens fa únics i especials. El ioga treballa a la persona de forma integral, respectant la seva individualitat. Els mestres, els pares i la societat en general, tenim la responsabilitat de fomentar la igualtat entre les persones. En l’àmbit escolar, veiem que hi ha una part de l’alumnat que necessita una atenció especial per poder desenvolupar les seves capacitats. I és des d’aquesta perspectiva que un grup de professionals especialitzats en tècniques de yoga a l’educació (TYE) i en tècniques de relaxació a l’aula (TRYE) ens dediquem a investigar com el ioga pot afavorir els aprenentatges dels alumnes en general i dels que necessiten una atenció especial.

 

foto_rovira_virgili_2La diferència ens fa únics i especials. El ioga treballa a la persona de forma integral, respectant la seva individualitat.

Els mestres, els pares i la societat en general, tenim la responsabilitat de fomentar la igualtat entre les persones. En l’àmbit escolar, veiem que hi ha una part de l’alumnat que necessita una atenció especial per poder desenvolupar les seves capacitats. I és des d’aquesta perspectiva que un grup de professionals especialitzats en tècniques de yoga a l’educació (TYE) i en tècniques de relaxació a l’aula (TRYE) ens dediquem a investigar com el ioga pot afavorir els aprenentatges dels alumnes en general i dels que necessiten una atenció especial.

D’altra banda, la pràctica de prendre consciència del propi cos, de treballar la respiració, la relaxació o l’atenció, promou en els infants i adolescents l’autocontrol, el desenvolupament d’ habilitats personals, augment de l’autoestima, millora de les relacions socials, equilibri emocional, reducció de l´estrès i més capacitat de relaxació. A partir d’aquí, podrem treballar l’atenció i la concentració tan a l’aula com a la vida diària.

La pràctica sistemàtica del ioga, ajuda a superar molts dels reptes que han d’afrontar aquests alumnes i si es fa extensiu a les famílies, també se’n beneficiaran.

Comprendre la diversitat, és entendre que tots som iguals i alhora diferents i això ens fa únics i especials. La diferència ha de servir per enriquir-nos i alhora, per seguir aprenent. Donar resposta a les necessitats educatives especials, requereix una actuació específica que ve donada per factors personals o socials, relacionats amb situacions diverses: altes capacitats, mancances lingüístiques, de comunicació, discapacitats físiques i psíquiques, sensorials o trastorns més greus de la personalitat, de la conducta, o del desenvolupament.

A part de les actuacions que es fan en els centres educatius, també hem de tenir en compte la influència de l’entorn. Per això s’ha de treballar de forma coordinada amb altres sectors com el familiar, amb el que és necessari establir línies d’actuació durant l’etapa escolar. Aquest enfoc holístic prepararà l’alumne per a la vida, treballant les habilitats socials, l’autoestima, les emocions, la creativitat i la seva independència.

S’han de tenir els recursos necessaris perquè tots els alumnes aconsegueixin el desenvolupament integral de les seves potencialitats i puguin formar part d’una societat més justa. L’escola és un bon lloc per potenciar la convivència, la solidaritat, la tolerància i l’atenció a la diversitat.

Amb l’aplicació del ioga, que significa unió, podem contribuir en la construcció d’un model educatiu més ampli que doni resposta a una sèrie de necessitats que tenen alguns alumnes per obtenir uns resultats més favorables en relació a l’aprenentatge i al seu desenvolupament personal.

Per totes aquestes raons RYE Espanya llança el seu primer seminari dirigit a tots/es els professionals de l’educació sobre el tema «Com el ioga ofereix alternatives per a l’alumnat amb necessitats educatives especials». Els docents ens trobem amb tot tipus de trastorns: dislèxia, TDAH, manca de coordinació motriu, ansietat, trastorns per comportament pertorbador, disocial, tics, tourette i una llarga llista d’etiquetes que han estat utilitzades per descriure comportaments «especials» dins les aules. Aquest seminari està destinat a tot el personal docent ja sigui especialista o no i a qualsevol persona interessada en el tema.

                                                     Dolors Garcia Debesa, formadora i vicepresidenta del RYE España

                                                             Article publicat a la revista digital YOGA enred.com

 

Altres publicacions
10/02/2017
El savi Patanjali va ser el primer en codificar els Yoga Sutra. Patanjali definia el ioga com "la restricció de les fluctuacions de la ment". Les fluctuacions són tots els moviments que es generen en el nostre interior: pensaments, emocions, desitjos, records, fantasies, etc...
03/06/2015
El ioga educatiu és el tema desenvolupar en l'article escrit per Eulàlia Muñoz, presidenta i formadora del RYE España, publicat en el nº 2 de la revista "Propuestas para una escuela afectiva" coordinada per Luís López González
09/02/2015
No cal demostrar les virtuts reparadores del son, tant física com mentalment. Somiar té una funció terapèutica, artística i espiritual. En canvi, l'alt nivell d'exigència de la vida moderna és un factor constant d'estrès que genera trastorns de son tant en els adults com en els nens, encara que es…
Totes les publicacions
Comentaris
No hi ha comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>