Ioga a l'aula d'educació física. IES Ramon Llull Abril 2018 Els objectius,reconèixer els beneficis d'una bona postura, sentir el cos i escoltar-lo, poder compartir, comunicar i rebre des d'una posició d'ancoratge, permetre la participació total i sense reserves i escoltar les sensacions del cos des d'un estat relaxat.

Ioga a l’aula d’educació física

IES Ramon Llull Abril 2018

Els dies 19 i 20 d’abril vaig tenir el plaer d’impartir ioga en l’hora d’educació física als cinc grups de primer de batxillerat de l’IES Ramon Llull.

 Els adolescents són un repte excitant. M’inquietava la idea d’oferir-los alguna cosa que els interessés. Aquesta és una etapa en la qual es qüestiona tot i en la qual la intensitat mental i emocional són importants. Sí, tot un desafiament. Des d’aquí tot el meu respecte i admiració al professorat que cada dia intenta transmetre valors, coneixement i motivació.

 Vaig tenir clar des del primer moment que perquè confiessin en l’activitat els havia de poder trencar l’esquema de qualsevol cosa coneguda. Fugint de presentacions i exposicions vaig voler iniciar l’activitat estimulant els sentits. Disposava de poc temps per aconseguir els meus grans objectius: deixar anar idees preconcebudes, obrir-se a la novetat recuperant la capacitat de sorpresa, connectar amb l’espai propi a través de la respiració i el silenci, reconèixer els beneficis d’una bona postura, sentir el cos i escoltar-lo, poder compartir, comunicar i rebre des d’una posició d’ancoratge, permetre la participació total i sense reserves i escoltar les sensacions del cos des d’un estat relaxat.

 Ara m’adono que són moltíssimes coses les que van aflorar en gairebé 45′, moltes més de les inicialment previstes, i és el que fa rica aquesta experiència.

 Vaig quedar sorpresa en veure’ls observant les seves sensacions i sentiments. Vam demostrar que, des de l’atenció en el present, es dilueixen les angoixes del passat o les ansietats que genera imaginar un hipotètic futur. Els seus ulls tancats durant uns minuts van ser la prova que no era una proposta desgavellada.

 Després, vam posar a prova la capacitat de donar i rebre informació a través del cos  i  vam començar a posar-nos en el lloc de l’altre i a responsabilitzar-nos de la nostra part perquè l’altre pogués fer bé la seva feina. Un aprenentatge sobre l’empatia.

 Les asanes encadenades van posar l’accent en l’ancoratge, revisant els nostres suports, van afavorir l’obertura intercostal per tenir una respiració més àmplia i profunda i poder estimular els hemisferis cerebrals.

 Treballàrem asanes en parelles per estirar i relaxar la musculatura de l’esquena i, alhora, vam veure com podíem passar del suport i la necessitat d’ajuda a l’autonomia en molts dels moviments. Tota una revelació per a alguns.

 Finalment, i per parelles, vam comprovar com l’atenció enfocada és possible i van descobrir una forma de relaxació exprés. El temps mai és un obstacle amb l’ajuda de la creativitat.

 La meravella és que el Ioga funciona. Que petites actuacions a l’aula donen lloc a aprenentatges significatius. Que des del centre d’un mateix hi ha un bon acolliment de tot allò que s’esdevingui. Que el cor de l’adolescent no és molt diferent dels altres. Potser batega amb gran urgència, però tots reaccionem darrere d’alguna cosa que ens retorni certesa i sentit. Precisament el que es perd en la societat i en el sistema educatiu quan ens oblidem de la senzillesa.

Vaig quedar sorpresa quan aquests cors em retornaven les impressions del que havien viscut. Ningú no va fer cap comentari negatiu. Les paraules més utilitzades eren pau, tranquil·litat, harmonia, sorpresa, agraïment. Alguns, simplement ho van trobar  divertit, nou  i,  d’altres, fins i tot, van esmentar paraules com connexió i espiritualitat. No és el que necessitem tots?

 A l’aula no podem allunyar-nos d’aquestes qualitats perquè l’aprenentatge és incomplet si no es conjuga amb valors i emocions que ens portin a transcendir-nos. Els adolescents es formen com a persones i, de ben segur, se’n duran alguna cosa nostra. Plantem bones llavors i sortiran belles flors.

 Vull donar les gràcies a l‘Amipa de l’IES Ramon Llull per impulsar les activitats extraescolars de ioga dirigides a professors, pares i adolescents. Al departament d’educació física de l’institut per la confiança dipositada per dur a terme la pràctica en horari lectiu i a la direcció per permetre la realització d’aquestes actuacions al centre.

  

Núria Gomariz

 Professora de ioga reconeguda per l’AEPY. Diplomada en TYE, TRYE i formada en ioga i nee per RYE Espanya. Fa classes regulars de ioga a pares, professors i adolescents a l’IES Ramon Llull i l’IES Josep M. Llompart de Palma, Illes Balears.   ngomariz@gmail.com

Entrades recents
26/07/2018
Ioga a l'educació, escoltem el cos, sentim les emocions, obrim la ment. El cos ens parla, a través d’ell podem experimentar les nostres emocions. L’enuig i la por fan que es tensi. D’altra banda, l’alegria i la confiança, ajuden a relaxar-lo.
08/05/2018
L'aplicació del ioga a l'aula aporta molts beneficis, seguretat en un mateix, confiança, harmonitza el desenvolupament personal, ajuda a gestionar les emocions. Té cura del cos, de la ment i les emocions. Prepara la ment per a una millor assimilació d'aprenentatges.
02/05/2018
Ioga a l´aula , una llavor que creix.. Taller de tècniques de ioga a l'aula d'idiomes a la EOI de Viladecans.
Totes les entrades
Comentaris
No hi ha comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>