El ioga educatiu és el tema desenvolupar en l’article escrit per Eulàlia Muñoz, presidenta i formadora del RYE España, publicat en el nº 2 de la revista “Propuestas para una escuela afectiva” coordinada per Luís López González
Ioga és la unió entre cos, ment i esperit. Segons Patañjali (primer compilador de tot el coneixement yòguic en forma escrita), el ioga és “el cessament de la fluctuació de la ment”.
El Ioga Educatiu no és la realització per part dels alumnes d’exercicis tal com se solen desenvolupar en una classe de ioga per a adults. El Ioga Educatiu té dos vessants: la primera consisteix en la pràctica del ioga en família en un centre de ioga. La segona, a integrar el ioga dins del currículum escolar, participant tot el professorat o part d’ell. En aquesta segona opció, l’objectiu és ser útil per a la pràctica docent, adaptant-se a la realitat de l’entorn, aula, moment, grup, assignatura… Representa un “vestit fet a mesura” pel docent, que és el “sastre”, i sorgeix tant del seu coneixement com a docent com de practicant de ioga.
El Ioga Educatiu tampoc és “Ioga per a nens”, en el qual els nens/as acudeixen a classe de ioga per explorar i descobrir el seu cos, per jugar, dibuixar, ballar, cantar i per connectar amb el seu ésser més creatiu. El professor de Ioga per a nens introdueix a aquests al ioga, mentre que el de Ioga Educatiu els obre les portes a un aprenentatge holístic amb dos objectius: un aprenentatge més agradable, eficaç i senzill, i que coneguin el ioga per incorporar-ho en la seva vida quotidiana, aprenent a relaxar-se, conèixer-se, a mantenir una postura correcta, respirar de manera correcta. És a dir, que l’alumne senti com el ioga li ajuda a espavilar-se a la vida i gaudir de l’experiència de viure.