L'èxit obtingut per les nostres pràctiques, així com el seu reconeixement, ens condueix a insistir en unes regles de bon ús que deuen, en qualsevol cas, estar a la base de les aplicacions del ioga en l'àmbit escolar. És indispensable evitar la utilització arbitrària i tenir cura que l'entusiasme per la innovació preservi la seva línia d'equilibri.

Set principis per a la introducció del yoga a l’educació

A continuació donem uns principis que és molt important recordar:

 I. Els professors hauran de formar-se abans de pretendre introduir el ioga a l’escola. Hauran d’haver obtingut un certificat expedit per un organisme competent en aquest àmbit concret. Seria ideal que les Facultats de Formació del Professorat (en els seus cursos de capacitació didàctica en les diferents especialitats) proposessin una formació d’aquest tipus als futurs ensenyants.

 II. La relaxació és prèvia a una atenció de qualitat. No hauria de durar més de 5 o 6 minuts. Hauria de consistir essencialment en una presa de consciència sistemàtica de l’entorn, del cos i de la respiració, és aconsellable limitar la utilització d’imatges interiors.

 III. En els joves en edat escolar, no s’han d’introduir ni la retenció ni la modificació del ritme respiratori. La simple presa de consciència de la respiració comporta una regularització de les fases respiratòries i en conseqüència, tranquil · litat emocional.

 IV. Els exercicis de ioga postural i / o de desenvolupament de l’atenció i de la concentració s’han d’adaptar al nivell d’edat i de comprensió dels alumnes, el que suposa una gran agilitat d’observació per part dels ensenyants.

 V. El RYE no atén ni l’espiritualitat ni la religió. Actua per conduir els protagonistes de l’educació a comportaments més correctes i més adequats a l’objectiu final de l’escola, que és el d’aprendre millor en un ambient agradable.

 VI. Fem de la rehabilitació del silenci un element favorable per a la relació interpersonal, la qualitat de l’aprenentatge i el coneixement d’un mateix.

 VII. Estem oberts a un ioga adaptat a les exigències de l’escola, sense deixar per això de donar per a cada exercici proposat la referència a la tradició iòguica.

 

Aquests són els principis que preconitza el RYE de França i totes les associacions RYE europees (EURYE), com el RYE Espanya, principis fonamentats en la ciència i la tradició. Aquestes recomanacions ens semblen importants per fer que l’ús del yoga sigui acceptable per tots els implicats en el procés educatiu.

 

Informació relacionada
03/09/2016
Equip RYE - RYE España
30/07/2014
El Ioga és portat a l'aula, no com un tema en si mateix, sinó com un element interdisciplinari que pot introduir-se en el transcurs de les classes normals. Per tant, ofereix a l'alumne una nova eina que pot ajudar al procés d'aprenentatge, i al mateix temps proporciona al mestre una…
30/07/2014
L'ésser humà, quan arriba al món, no està acabat. L'educació té per objectiu acabar les seves potencialitats per tal de portar-lo a comprendre quin és el seu lloc a la terra i quins són els seus vincles amb l'univers. L'escola no té tan sols la finalitat de formar professionals, sinó…
Tota la informació
Comentaris
No hi ha comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>